Fryslân

Eigenlijk is dit pas onze eerste officiële campertrip. Vorig jaar herfst verrasten Jan en Hanneke ons met de mededeling dat ze een camper hadden gekocht. Op dat moment was er bij ons nog in geen velden of wegen zicht op een beslissing dat wij er ook een zouden kopen. Toen we in februari ineens ook een camper hadden, was het onze beurt om hen te verrassen. Daarna is er snel een afspraak gemaakt om samen voor het eerst op stap te gaan. Dat werd dit weekend.

Het wordt Friesland hebben we gezamenlijk besloten. Wij kunnen donderdagmorgen al weg en we rijden via de Afsluitdijk naar het haventje van Oudega. We zijn er nog nooit geweest, maar haventjes, weten we, zijn bijna altijd leuke plekken om de camper neer te zetten. Ook dit keer. We zijn de enige camper die in het kleine haventje staat, maar het ziet er allemaal gezellig uit, ondanks het gure weer. Jan en Hanneke arriveren om half acht en al snel zitten we gezellig aan de koffie. Vergeleken met onze lekker compacte buscamper is de camper van hen riant groot. Dat komt goed uit; zo kunnen we goed afstand houden van elkaar. Nadat we lekker bijgekletst hebben, gaat eenieder lekker onder zeil in de eigen camper.

De volgende dag blijven we lekker relaxed op deze plek staan. We lezen wat, drinken koffie, eten een boterham. Pas ’s middags gaan we op stap. We maken een wandeling langs de Friese weilanden en pikken onderweg nog even een Geocache mee. We leggen uit wat Geocaching betekent en we hebben er na de vondst twee enthousiaste fans bij. Na een boodschapje bij de plaatselijke supermarkt komen we weer terug in de warme camper.

Zaterdag rijden we eerst naar Sneek. Het is tot onze verrassing redelijk levendig in het centrum, maar we moeten ons nog wel behelpen met een Coffee to Go. Het gezelschap maakt een heleboel goed en we lopen gezellig keuvelend door de binnenstad. Als straks, ooit, een keer de terrassen weer open mogen, komen we nog een keer terug, spreken we af. Het einddoel van vandaag is weer een haventje met camperplaatsen. Dit keer aan de rand van Workum.

Aan het eind van de middag nog even lichte paniek; de kachel van de camper van J&H doet het niet. Dat is met dit weer geen optie. Na inspectie blijkt de gasfles leeg. Dat is wel vreemd, want eergisteren bij vertrek was de gasfles nog helemaal vol. Gelukkig is er een watersport winkeltje met een voorraad gasflessen in de haven. Snel zijn we terug met een volle fles. Bij de het aansluiten gaat het mis; het reduceerventiel past niet. Nu blijkt het euvel: om een of andere reden past de regelaar niet goed, het lijkt erop dat er een rubbertje ontbreekt. Daardoor is in de afgelopen twee dagen al het gas weggelekt. Gelukkig is er niks ernstigs gebeurd; de ventilatiegaten in de gasbun hebben hun nut en noodzaak bewezen. Terug naar de winkel. Eigenlijk zijn ze gesloten, maar de mevrouw van de winkel is zeer vriendelijk en behulpzaam. Met een nieuw gekochte regelaar, mèt passend afdichtringetje is het probleem vervolgens snel opgelost.

Vanwege de trouwdag van Jan en Hanneke hebben ze een maaltijd geregeld bij een plaatselijk restaurant. Die wordt ’s avonds netjes bij de camper afgeleverd. Luxe en lekker.

Ik heb slecht geslapen. Gedurende de nacht gaat het steeds harder waaien. De wind schudt de bus regelmatig heen en weer. Dat is niet zo erg. Maar de beschermhoes over de fietsen is een ander verhaal. Die zit zo’ n beetje op mijn oorhoogte en klappert er lustig op los. In mijn slaap lijkt het alsof de hoes met geweld tegen de camper slaat. In mijn droom vliegt de lak in het rond en slaat het ding deuken in de bus. Maar om nou om drie uur ’s nachts in kou en regen een klapperend zeil van de fietsen af te halen is ook zo wat…. zo schrik ik een paar keer wakker en dommel dan weer in een onrustige slaap. ’s Ochtends blijkt er natuurlijk niks aan de hand, behalve dat klapperen dan.

Het weekend samen met J&H is alweer bijna voorbij. Tegen elven rijden we zuidwaarts. Eerst nog even goedkoop diesel tanken in Sneek. Het lijkt wel of daar een prijzenoorlog gaande is, we tanken diesel voor 1,209. Daarna verlaten we bij Lemmer het prachtige Friese land.

In de loop van de tijd, als ik wat zie op TV, wat lees in de krant, tips hoor of lees over een interessante plek, restaurant, camperplaats, of zo dan zoek ik zo’n plek op en zet ik er een ‘speld’ neer. Zo is half Europa ondertussen bedekt met aanduidingen. Als we onderweg zijn, kijk ik altijd even of er iets in de buurt van route een speld heeft gekregen. Vandaag is dat ook het geval. Ik zet de navigatie op een wel heel bijzondere haventje. Dit haventje behoort tot het werelderfgoed. Bijzonderheid: het haventje ligt al tachtig jaar droog. Het gaat om de haven van Schokland. Een voormalig eiland dat nu onderdeel is van de Flevopolder. We lunchen eerst op het parkeerterreintje en maken daarna een wandelingetje naar deze bijzondere plek. Een mooie afsluiting van dit weekend met onze vrienden!

Waar staan we:

3 gedachten over “Fryslân”

1. Wat een leuk verslag! Klopt helemaal, vanuit jouw camper dan.
    Wij hebben geen klapperend zeil gehoord en heerlijk geslapen.
    Wij hebben een heerlijk weekend gehad, lekker warm in de camper, en heel goed gezelschap! Kortom het was een geweldige ervaring!

2. Mooi camper weekend gehad zien we en weer een ervaring rijker om bij wind het dek zeiltje fietsen even er af te halen. Slordig van dat gaslek, gelukkig goed afgelopen! Helaas te horen gekregen dat levering van onze camper niet eind april is. Wanneer wel onbekend. Achterstand In fabriek vml door late levering materialen door Corona. Dus wachten maar weer. Nu een stacaravan gehuurd voor 1e week april/mei vakantie in Appelscha!

1. Hopen maar, dat de levering niet al te lang wordt uitgesteld! Zou toch mooi zijn als hij er met Hemelvaart/Pinksteren is.